Plitvicemeren

23 juli 2013 - Korenica, Kroatië

Een beetje op tijd opgestaan om toch een volledige dag te kunnen benutten aan de meren. De verwachtingen zijn groot na het lezen van wat info in de reisgidsen en mooie foto's te zien.

De toegangsprijs is alvast wat gestegen, en de parking kost ook 7 kuna per uur (= 1 euro) maar met lerarenkaart kregen we toch ietwat korting.

We startten de tocht bij de 'benedenmeren', waar we meteen een hoge waterval kunnen aanschouwen, op z'n best in de zon! Houten bruggetjes gidsen ons langs helderblauwe wateren en verschillende watervallen. Geregeld ook eens een klimmetje langs de rotsen, om van al dit moois ook vanuit de hoogte te kunnen genieten!

Om langs de bovenmeren te kunnen lopen, maken we de oversteek met een bootje (inbegrepen in ticket), het water zorgt voor wat afkoeling. (al is het wel erg aanstekelijk om gewoon in het blauwe water te springen) Eenmaal terug aan wal, eerst gepicknickt en dan onze tocht verder gezet rond een meer om dan trapsgewijs naar boven te klimmen via verschillende meren en watervalletjes. Heel wat mooie foto's kunnen nemen!

Dankzij de uitgestrektheid van het gebied, heb je niet echt het gevoel dat het overloopt van de toeristen.. hoewel op de typische uitkijkpostjes het soms wel aanschuiven is voor een foto. Dan maar op zoek gaan, naar rustigere plekjes en die zijn er ook genoeg!

Rond de vooravond sloten we onze route af. Na al dat mooie water te hebben gezien, zonder een frisse duik te mogen nemen, gingen we op zoek naar een beekje of riviertje. Op de kaart leken we iets te vinden, een halfuurtje hiervandaan. Een tocht door de bergstreek bracht ons naar de betreffende plek, maar zelfs de plaatselijke Kroatische boer had nog nooit van het meer gehoord. Laat ons zeggen dat we te maken hadden met een kurkdroog meer. Dan maar op kousevoetjes teruggekeerd. Onderweg gestopt om iets te eten (alles is wel wat kostelijker langs deze kant van het land dan in de hoofdstad) en dan doorgereden naar onze Sobe in  'Villa Jelena'. Iets soberder dan in Lovran, maar alles wat we nodig hebben en vriendelijke gastvrouw.

Voor het slapengaan toch wat aftersun op doen, want het zonnetje doet hier nog altijd haar best. (net zoals in België blijkbaar)

1. Fie en buske:
    24 juli 2013
    Amai, de moeite om al die verhalen te lezen :)
    Leuke foto's ook (ook al is de helft met pet haha), jullie zien er gelukkig, ontspannen en verliefd uit. In België is het heel mooi weer en de baby is geboren maandag! en ik maar staan wachten zaterdag met Harry... ;) We wensen jullie veel liefs en Buske doet ook nog vele groeten aan Muske.

xxx