Korenica-Zadar

24 juli 2013 - Zadar, Kroatië

Na afscheid te hebben genomen van 'Villa Jelena', reden we de berg terug af richting Zadar, het was nog geen middag en alweer rond de 30 graden.

Tijdens het dalen hadden we een mooi zicht op een baai, na de 'tegenslag' van gisteren met het droge meer, konden we niet anders of nu toch een stop te maken in  Maslenika.  De auto even aan de kant gezet, en langs de rotsen heen geklauterd om een ideaal plekje te vinden. Tijd voor een duik!

Vervolgens ging onze route verder, en maakten we een stop zoals gepland in Novigrad. Opnieuw een klein, sfeervol dorpje met een visserhaventje. Heel weinig toeristen hier, maar ook heel weinig afkoeling te vinden. Geen sprietje wind en 33 graden in de schaduw. We doen het rustig aan, wandelen langs de haven en rond het dorpje.. Het kasteeltje bovenop de heuvel bekijken we toch liever vanop de begane grond, gezien de weg er naar toe in de vlakke zon is!

Tegen de vooravond komen we aan op onze studio in Murvica. Ook al hadden we hier al eens tot 3x toe voorbijgereden, toch moesten we de plaatselijke bevolking de weg vragen. Ons huis die op beschrijving in het geel staat, blijkt nu in herstelling en is grijs van kleur! Klein detail.

Na kennis te hebben gemaakt met de vrouw des huizes, reden we 4km verder naar Zadar. Een hele sfeervolle stad, binnen de vestingsmuren! In de oude stad heel wat kerkjes, torentjes en steegjes tot je uitkomt op, jawel alweer, een haven! Toeristische attractie bij uitstek : Sea Organ: we zitten aan de rand van het water, en door de golfslag wordt een rustgevend geluid geproduceerd doorheen de trappen boven ons..en dat terwijl de zon langzaam aan ondergaat.

Opnieuw een geslaagd dagje, met wat natuur en cultuur. In Kroatië heb je echt voor elk wat wils!

Nog even een supermarktje binnen voor het ontbijt en picknick van morgen. We reserveerden gratis fietsen..dus we moeten kloek staan!