Eilandhopping

22 juli 2013 - Korenica, Kroatië

Ons ontbijt was zeer ruim en uitstekend en dit op een zonnig terras aan de villa. Vandaag gaan we het eiland KRK gaan verkennen en rijden we eerst van Lovran door het centrum van Rijeka waar het voor een maandagmorgen heel druk was. Kilometers reden we langs de haven want deze is de grootste van Kroatië. Daarna reden we verder naar Kraljevica om de brug te nemen naar het eiland KRK. Voor we de lange brug op kunnen moeten we een tol betalen van € 5 om het eiland te kunnen bereiken. Andere optie is een veerboot maar aangezien de korte afstand van de brug en de lage tol is dit geen logische oplossing. Op het eiland zijn er niet veel wegen enkel paar hoofdwegen waar soms vrachtwagens het verkeer ophouden. Onze eerste stopplaats is niet de de gelijknamige hoofdstad KRK, dit wegens het massatoerisme in het verkeersvrije centrum van de stad. Er staan soms files om te voet door de nauwe straatjes te kunnen.

We rijden echter langs KRK naar onze eerste stopplaats Punat aan de kust. Daar parkeren we op een betalende parking aan € 1 / uur anders was er geen parking voorzien. Prachtig strand met verschillende baaitjes voor ieder wat wils zowel voor de zonnekloppers als de zwemmers maar je hoeft ook niet te verschieten van de naaktlopers die tussen de zwembroeken liggen. Na een verfrissende duik, duiken we weer de hete auto in want vanmiddag is het 34°C in de schaduw. De airco draait volle bak.

We rijden verder naar uiterste punt in het Oosten van het eiland namelijk Baska. Prachtig authentiek dorpje met een leuk gezellig haventje. In het dorpje zelf is alles verkeersvrij en kan je verloren lopen in de nauwe steegjes van soms maar 1m breed. De huisjes zijn er mooi geschilderd en vanop de kade glinsteren ze in het appelblauwzeegroene water. Het was er wel drukbezet op het keien strand. We hebben gepicknickt op een bankje met zicht op de haven, waar we plezierbootjes zagen die het soms moeilijk hadden om weg te varen aangezien het anker vast bleef zitten. Na enkele uren was het tijd om nog een 200km te rijden om morgen klaar te zijn om de wereldbekende UNESCO beschermde Plitvice-meren te gaan bezoeken.

Bij het verlaten van het eiland hoef je geen tol te betalen en rijden we een 80 tal kilometer langs de kustbaan waar je prachtig zicht hebt over de Adriatische zee en de kuststrook van Kroatië. Daarna gaan we nog een 80km landinwaarts de bergen in om tal van haarspeldbochten te nemen "Serpentina" genoemd in het Kroatisch. Prachtige rit door de bossen en de grasweides tussen de bergen in om uiteindelijk aan te komen in het klein dorpje Korenica waar we hier 2 nachten zullen verblijven.